کارگاه پژوهشی با عنوان ارائه الگوی مناسب تنظیم بازار مرغ وتخم مرغ بااستفاده از مدل های کمی وآینده پژوهی
کارگاه پژوهشی «ارایه الگوی مناسب برای تنظیم بازار مرغ و تخم مرغ با استفاده از مدلهای کمی و آینده پژوهی» با ارایه آقای دکتر سید محمد رضا حاج سیدجوادی پژوهشگر محترم گروه پژوهشی تجارت و سیاستهای حمایتی موسسه در تاریخ 1397/9/10 از ساعت 9 صبح در محل موسسه پژوهشهای برنامهریزی، اقتصاد کشاورزی و توسعه روستایی و با حضور جمعی از مدیران و پژوهشگران موسسه، کارشناسان و پژوهشگران سایر دستگاههای مرتبط موضوعی از جمله معاونت اموردام، برگزار شد. مطالب ارایه شده در این کارگاه که برگرفته از پژوهشی با همینعنوان بود، شامل ضرورت و اهمیت تحقیق درخصوص به کارگیری مدل سویچینگمارکوف اتورگرسیوMS-VAR) ) برای ارزیابی و آنالیز حساسیت نهادههای موثر بر قیمت تولید مرغ و تخممرغ و سپس هیبرید با مدل هوشمند عصبی والگوریتم ژنتیک برای پیشبینی دقیق قیمت بازار و نهایتاً بهرهگیری از مدل مونتکارلو برای سناریوسازی آینده، مطابق با سری زمانی پیشرانههای مهم آیندهپژوهی در صنعت مرغ و تخممرغ بود. نتایج این مطالعه نشان داد که با مزایای دستیابی به تکنیکهای محاسباتی فوق، میتوان حافظ منافع و رفاه مصرفکننده بود و نیز موجبات کاهش مخاطرات و تلاطم قیمتی در بازار را با برنامهریزی مشخص برای تولیدکنندگان فراهم نمود. شایان ذکر است که از محاسبات مدل هیبریدی دو مرحلهای شامل مدلهای غیرخطی سوئیچینگمارکوف، شبکه عصبی هوشمند و مدل مونتکارلو، برای اولین بار در کشور به منظور پیشبینی قیمت محصولات فوق استفاده شده است. درانتهای کارگاه، حضار محترم پرسشها و نظرات ارزشمند خویش را مطرح کرده و پاسخهای لازم توسط سخنران و مدیر محترم گروه پژوهشی تجارت و سیاستهای حمایتی ارایه شد.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |



