بازدید میدانی نماینده فائو از نظام تولید گردوی تویسرکان با هدف ثبت در فهرست نظام میراثی کشاورزی مهم جهانی GIAHS

پروفسور سلیم ذکری، عضو گروه مشاورین علمی جیاس فائو و استاد دانشگاه سلطان قابوس کشور عمان به همراه جناب آقای دکتر کیانی‌ راد رئیس محترم موسسه پژوهش‌های برنامه‌ریزی، اقتصادکشاورزی و توسعه روستایی در روزهای 29 و 30 شهریور 1402 از شهرستان تویسرکان بازدید کردند.

پیرو تدوین پیشنهاد ثبت نظام کشت گردوی تویسرکان توسط همکاران محترم موسسه پژوهش‌های برنامه‌ریزی، اقتصادکشاورزی و توسعه روستایی، در سال 1400 برای ثبت به عنوان نظام میراثی کشاورزی مهم جهانی به سازمان خواروبارجهانی ارسال شد.

پس از بررسی های اولیه و بازگشت پرونده برای اصلاح و تکمیل به ایران، متن پیشنهادیه با مشارکت جامعه محلی و سازمان‌های مسئول در سطح شهرستان تکمیل شد.

در بازدید حاضر که طی برنامه بسیار فشرده دوروزه برگزار شد، کلیه اجزای نظام میراثی کشاورزی، جامعه محلی، مسئولین استانی و شهرستانی و نمایندگان موسسه پژوهش‌های برنامه ریزی اقتصاد کشاورزی و توسعه روستایی از سایت بازدید کردند.

پس از برگزاری مراسم رسمی استقبال از نماینده فائو، اولین برنامه، برگزاری یک‌نشست‌ در محل فرمانداری تویسرکان با حضور فرماندار محترم، فعالان دولتی استان همدان و شهرستان تویسرکان، بخش‌های غیردولتی و مردمی بود.‌

در این نشست که فرصتی برای ارائه مطالب توسط نماینده کلیه بخش‌ها فراهم امد، آقای پروفسور سلیم ذکری به اهمیت باغات گردوی تویسرکان در اقتصاد چرخشی و حفظ محیط زیست منطقه و کشور اشاره کردند و گفتند برای حفظ این باغات، همه شما باید دست به دست هم داده و از چالش‌ها عبور کنید.

جناب آقای دکتر کیانی راد، دانشیار و رئیس موسسه پژوهش های برنامه ریزی اقتصاد کشاورزی و توسعه روستایی فرمودند نظام میراث کشاورزی مهم جهانی که اصطلاحاً جیاس نامیده می‌شود ابتکاری بود که توسط پرویز کوه افکن فردی ایرانی الاصل که از مدیران سابق فائو بود در سال 2005 ارائه شد.

ایشان افزودند: هدف از این نظام میراثی ثبت جهانی یک سیستم نظام کشاورزی شامل تجربیات، محیط های فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی است که در طول زمان و اعصار مختلف توسط آبا و اجداد ما حول نظام کشاورزی شکل گرفته و باید در دنیا این نظام‌ها شناسایی و حفظ و به نسل های بعد منتقل شود. تیم های تحقیقاتی در سطح شهرهای مختلف باید روی این مهم کار کنند و بر اساس پنج معیار گفته شده فائو پیشنهاد خود را آماده و به فائو جهت ثبت جهانی درخواست دهد. تاکنون 78 نظام در 24 کشور ثبت جهانی شده است و جمهوری اسلامی ایران با چهار نظام ثبت شده میراث کشاورزی مبتنی بر قنات کاشان، انگور جوزان ملایر، زراعت سنتی زعفران روستای سنوی گناباد و باغات انجیر دیم استهبان در رتبه پنجم بعد از کشورهای چین، ژاپن، کره جنوبی و اسپانیا قرار دارد.

وی خاطر نشان کرد: ظرف یک ماه آینده پس از برگشت نماینده فائو و ارائه گزارش به گروه مشاوران علمی مراحل ثبت طی می شود.

وی گفت: پرفسور زکری نماینده علمی گروه مشاوران فائو جهت بازدید نظام سنتی باغات قزوین و نظام گردوی تویسرکان به ایران سفر کرده است. ثبت جهانی محصول فقط پنج درصد راه است و 95 درصد به جامعه محلی و افزایش آگاهی مردم منطقه برمی گردد تا با همدلی و همکاری محصول حفظ و افزایش یابد.


آقای سلیم ذکری، جناب آقای دکتر کیانی راد و تیم همراه از موزه در محل اداره میراث فرهنگی شهرستان تویسرکان، بازار گردو و مصاحبه با اصناف گردو در محل میدان امام خمینی (ره) تویسرکان و اطراف آن، اماکن باستانی و تاریخی تویسرکان، سد سرابی، درخت گردوی آسیه و سایر باغات گردو در کنار واحد‌های صنعتی مانند تولید کربن اکتیو، ایستگاه تحقیقات گردوی تویسرکان و قلعه استیجان بازدید کردند.نماینده مردم تویسرکان، جناب آقای دکتر مفتح و همچنین فرماندار تویسرکان، جناب آقای دکتر افشار نیز در بخش اختتامیه بازدید، در بین مردم حضور یافته و به بدرقه نماینده فائو‌ و تیم همراه پرداختند
آقای پروفسور سلیم ذکری طی این بازدید، از مردم و مسئولین تویسرکان برای مهمان نوازی ایشان تشکر کردند و اینگونه بیان کردند که نظام میراثی منحصر به فرد باغات گردوی تویسرکان که از آبا و اجداد ایشان به ارث رسیده است، ازین پس متعلق به جهانیان می باشد و لازم است ثبت و صیانت گردد
.

         
         
         
     
 
 
تاریخ:
1402/07/01
تعداد بازدید:
563
منبع:
امتیازدهی
میانگین امتیازها:0 تعداد کل امتیازها:0
مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0)

ارسال نظرات
نام
آدرس پست الکترونیکی شما
شماره تلفن
توضیحات
خواندن کد امنیتی تغییر کد امنیتی
کد امنیت
ثبت نام دریافت تازه های نشر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید
 

کلیه حقوق این سایت متعلق به موسسه پژوهش های برنامه ریزی، اقتصاد کشاورزی و توسعه روستایی می باشد
Powered by DorsaPortal